Analyse af organisationen på sociale medier

 

“Hvor gode er vi egentlig på sociale medier,” spørger vi hinanden i virksomheder og organisationer.

“Det kommer an på, hvad ambitionen er,” lyder det lidt tørre svar ofte.

Ind i mellem har man dog behov for en generel vurdering, som ikke kommer an på en hel masse.

Derfor har jeg forsøgt mig med at bruge denne generelle model* til at analysere organisationens indsats på sociale medier.

Den har tre sektioner:

  1. Strategi & governance: Hvilket modenhedsniveau er I på ift. en strategi for sociale medier, og har I governance på plads. Er rammerne på plads for at kunne lykkes med sociale medier.

  2. Statistik & redskaber: Hvad måler I på og hvordan rapporterer I indad i egen organisation? Hvad er modenhedsniveauet i forhold til community management (CM) og produktionsprocesserne?

  3. Indhold og brugerrelationer: Hvad er kvaliteten og modenhedsniveauet af indhold på logoprofiler og personprofiler? Bruger vi sociale medier som en kanal eller som et medie - og tænker vi også annoncer og kommentarer som indhold?



Sådan bruger du analyse-skemaerne

Tanken med skemaerne er enkel. For hver del af skemaet, vurderer man, hvilket udsagn der passer bedst til der hvor man er nu - og farver/markerer det felt. Som en del af den vurdering er det en god idé at underbygge med eksempler, hvis man f.eks. skal bruge analysen til andre i organisationen, der ikke har det fulde overblik.

Dele af skemaet kan vurderes “udefra” - dvs. det vil være muligt at analysere andre organisationer på f.eks. kvaliteten af indholdet på logoprofiler og personprofiler. Og det betyder, at man kan benchmarke sig selv på de områder.

Ideen er dog, at skemaerne primært er til intern analyse og til en generel snak om organisationens modenhed i forhold til sociale medier.

For bedre læsbarhed, hent skemaerne som én pdf-fil >

For at bruge skemaerne selv, hent dem som powerpoint >

Og sæt jer meget gerne sammen i teamet, for at udfylde og diskutere - det giver en solid analyse.

Strategi & governance

Sektionen om strategi og governance er i høj grad et internt perspektiv. Er der overhovedet en strategi og en governancemodel, er der opbakning til arbejdet med sociale medier og er organiseringen hensigtsmæssig?

De to punkter jeg ser variere mest, er opbakning og governance. Hos nogle organisationer er opbakningen næsten ikke-eksisterende, fordi sociale medier fortsat ikke er et kommunikationsfelt, der bliver taget alvorligt. Det kan være en meget stor forhindring for at lykkes med at rykke på nogen som helst af de andre sektioner - så hvis den er i bund, så vil jeg gå så langt som at sige at man skal droppe resten!

Governance er også for mange et overset område. For der er velbeskrevne arbejdsgange, mandat og roller i andre dele af organisationen, så er kommunikation - og dermed også sociale medier - sidst til at adoptere en solid governancemodel.


Skema for strategi og governance

Statistik & redskaber

Statistik og redskaber er lidt en blandet landhandel af alt det, der ikke er processer og heller ikke indhold.

Her er det CM (community management), som varierer meget og er overset hos mange organisationer. Eller måske i høj grad valgt fra.

Skema for statistik og redskaber

Indhold & brugerrelationer

Indhold og brugerrelationer er det, vi oftest starter med at vurdere, når vi skal analysere en organisation på sociale medier - hvordan ser indholdet ud, og er det afsenderorienteret eller modtagerorienteret? Der er mange interessante modeller til at komme i dybden med det, og kan fylde en hel analyse for sig.

Og så er det vigtigt her at bemærke, at jeg også opfatter annoncer, der kan kommenteres på (dvs. sponsorerede posts) og kommentarer som indhold.

Skema for indhold og brugerrelationer

Er det godt at være light, vækst eller moden?

Skemaerne har, som du kan se, fem niveauer: Light, Vækst, Moden, Fuld skala eller Bedst på området.

Se det som skala, der har fået navne. Og ja, hvem vil ikke gerne være bedst?

I nogle sammenhænge er det dog både naturligt og relevant at være Light på flere områder. Som enkeltkvindevirksomhed er jeg f.eks. helt udenfor kategori i annoncering. Jeg er ikke engang Light, fordi jeg ikke sponsorerer på nogle af mine egne kanaler. Jeg er Light på statistik & rapportering - pånær når jeg drøfter indhold med mine med-selvstændige.

Mange organisationer vil have markeringer i både Vækst, Moden og Fuld skala. Og det kan så igen lede til en drøftelse i organisationen, om man er det rigtige sted - og hvad der skal skrues på, for at realisere den strategi man (eventuelt) måtte have.

Hvis I er Bedst på området i alle kategorier, så skriv lige til mig på katrine@thielke.dk - jeg mangler et eksempel på nogen, der er der ;)

Hvordan kan du komme videre efter analysen?

Det meget oplagte er, at sammenligne sig med andre organisationer.

Men som jeg startede med at konstatere, så er succes afhængig af ambitionsniveau. Så analysen kan være et godt afsæt for at diskutere om det er strategien og det omkringliggende arbejde der skal justeres, eller om det mere taktisk handler om kvaliteten af indhold, CM eller annonceringen.

Mangler der noget?

Skriv til mig - feedback er dejligt.

* Tak for inspiration til modellen, Sara Redin

 
Katrine Thielke