Materialer til community managers

Community management er en væsentlig del af arbejdet på sociale medier. God håndtering af kommentarsporet kan løfte indholdet - både i algoritmen, men også mere kvalitativt i oplevelsen af organisationen. Community management er direkte digital kommunikation - og den foregår i en kultur, som endnu ikke er på plads. Det er en blanding af at tale sammen og skrive sammen, og derfor kan mange samtaler på sociale medier lede til kritik, konflikt, gnidninger, surhed, vrede og affekt.

På siden her har jeg samlet det materiale jeg selv har været en del af at lave, og henviser også til det, som mine samarbejdspartnere har lavet. Det er så tæt jeg lige nu kan komme på en redskabskasse til dig, der er community manager.


Få svaret: Spørg eksperterne om dialogen på sociale medier

Youtube-playlisten er min og Maia Kahlke Lorentzen brevkasse til dig, der arbejder professionelt med kommentarsporet og med dialog online. Du kan skrive til os med et spørgsmål og vi tilføjer løbende nye videoer.


En proaktiv taktik: Fluepapiret

Hvad gør du, når brugerne fylder alle dine kommentarspor med et emne, du egentlig ikke har lyst til at tale om? Når de bliver ved at spørge om det samme, danner mod-grupper og i det hele taget lægger massivt pres? En mulighed er fluepapiret, der er en måde at tage kontrollen over kommunikationen og trække den hjem til jer selv.

Det kræver ressourcer, men kan være meget effektivt.


seks taktikker til brugere under pres

I de første tre måneder af Covid-19 pandemien var der pres på mange community managers rundt om i Danmark. Brugerne søgte svar, de var vrede, usikre og kede af det. Og i de situationer er det ikke altid nok med de kendte taktikker.

Videoen her er 35 minutter fra et længere webinar, der handler om hvad man kan gøre, når brugerne er vrede eller kede af det.


Guide til en bedre debat online

Redaktør: Nadia Nikolajeva, med bidrag af Katrine Thielke og flere andre.
Gratis hos Dansk Journalistforbund. Kan også bestilles i print.

Klik på billedet og hent folderen som pdf.


Brugerne kritiserer jer på sociale medier for at være flinke
— fra "Når tasterne taler" af Nana Dall og Katrine Thielke

Når tasterne taler - en metodebog

Bogen “Når tasterne taler” giver dig praktiske redskaber som community manager.

Du lærer baggrunden for tryk/træk kommunikation, og får en række praktiske øvelser du kan lave med dit team.

Få modellerne

Skal du bruge de forskellige modeller fra “Når tasterne taler” til en præsentation eller opgave, kan du hente dem her.

Oplæg og workshops

Vi holder workshops, træning og foredrag alene og sammen. Hent vores katalog eller kontakt os individuelt for mere information.


Hent folderen om kritik & trolling

“Det bedste forsvar er et spørgsmål”

Folderen er en kort opsummering af hvad man skal gøre, når man bliver ramt af massiv kritik eller organiseret trolling.

Den indeholder en proces for at analysere angrebet, og gode råd til at svare. Husk, at den bedste test på, om der er tale om troldeadfærd, er at stille en bestemt type spørgmål.


 
 

Læs i dybden om troldeadfærd på sociale medier

“Kan trold tæmmes? - trolling og debatkultur i den digitale tidsalder” af Nana Dall, Maia Kahlke Lorentzen og Katrine Thielke. Informations Forlag, 2019.Klik på billedet og læs mere om troldeadfærd og bogens indhold.

“Kan trold tæmmes? - trolling og debatkultur i den digitale tidsalder” af Nana Dall, Maia Kahlke Lorentzen og Katrine Thielke. Informations Forlag, 2019.

Klik på billedet og læs mere om troldeadfærd og bogens indhold.

Artikel på Kommunikationsforum der analyserer Rasmus Paludan som en person med troldeadfærd, og giver forslag til, hvad man skal gøre. Skrevet med Maia Kahlke LorentzenKlik på billedet for at læse artiklen.

Artikel på Kommunikationsforum der analyserer Rasmus Paludan som en person med troldeadfærd, og giver forslag til, hvad man skal gøre. Skrevet med Maia Kahlke Lorentzen

Klik på billedet for at læse artiklen.


mere læsestof om konflikthåndtering på sociale medier