De 10 kommentartyper i dit feed - hvem er du?

 

Hvem er de, de der kommenterer på sociale medier?
Hvorfor kommenterer de som de gør?
Hvad tænker de?

Det er de spørgsmål jeg oftest får, når jeg arbejder med de svære dialoger online.

Det er svært at svare enkelt på. For når det er mennesker - og ikke botter - der skriver, så kan vi ikke dele folk op i idioter eller engle, selvom man godt kan have lyst til det.

En af de vigtigste ting at erkende, når vi møder hinanden, er, at alle siger og skriver som de gør af en grund og fordi vi tror det har en god effekt!

Så når du møder en kommentator, der virker skideirriterende, så husk, at vekommende skriver fordi de har et projekt, et formål, en grund. Og de tænker at de bliver nødt til at kommunikere som de gør, for at blive hørt.

Det skal ikke være en undskyldning for at ødelægge en digital samtale, afspore dialogen eller svine andre til. Det er blot for at sige, at alle mennesker mener de har en (god) grund til deres kommentarer.

Problemet er så, at MÅDEN der bliver skrevet på, ofte ikke er så hensigtsmæssig. Og det har gjort, at mange af os har opgivet debatten online. Vi kigger på den og ærger os. Og af den grund, for at give lidt lyst til debatten tilbage til det tavse flertal, har jeg sammen med Dansk Ungdoms Fællesråd lavet denne oversigt over de 10 kommentartyper du kan møde online.

Vi har med vilje skrevet dem sådan, at man både kan se det gode og det mindre gode i alle typerne - og derved er det måske nemmere at genkende sig selv? Det er for nemt at bare afskrive sandsigeren, som godt kan være ret brutal, som en ufølsom idiot, eller den følelsesladende som en, der burde holde sin kæft hvis de ikke kan sige noget pænt, når de flyder over med vrede.

Men kig dem alle efter. Kan man ikke både finde genkendelse, forståelse og en lille smule irritation over dem alle? Lidt lige som når man er til beboermøde i andelsforeningen eller stormøde på skolen. Der er altid nogen man ikke kan lide - eller med en holdning man ikke kan lide.

Et demokrati er kendetegnet ved mange ting - blandt andet hvordan vi behandler dem, vi ikke kan lide, og vores evne til at tåle uenighed. Og så naturligvis en nysgerrighed overfor andres synspunkter, også selvom v aldrig bliver enige.

Problemet, fra mit synspunkt, er, at vi særlig på sociale medier er faldet i tre trælse fælder:

  1. Vi er overbevist om, at tonen er dårlig. Særlig på Facebook. Selvom to undersøgelser har vist, at det ikke er sådan det er

  2. Vi ser det der bliver skrevet og tager det ret bogstaveligt. Vi er ikke gode til at undersøge hvad folk mener. Og ja, skrift er hård og nemmere at misforstå end det talte.

  3. De fleste af os ser bare på, når nogen går over stregen. Som borgere skal vi blande os, sige fra og sige til. Det er vi langt mere forsigtige med på sociale medier end andre steder. 90% af os kigger bare på.


Så hvad er opfordringen? Giv dig til kende i debatten! Bare en lille smule. Start med et like af en andens kommentar - det kan betyde rigtig meget i en digital samtale, at man ser, at andre kigger med.
Prøv selv - måske bare i en lokal gruppe, på din egen side eller i en vens kommentarspor. De, der ikke har skarpe holdninger, kan godt tåle at fylde noget mere :)

Jeg håber vi ses derude!

————————————-

Sidder du som admin af en side, kan det være at du genkender en hel del af typerne. Og har svært ved at give de hårde af dem svar. Til jer har jeg en side med en masse materialer >


 
Katrine Thielke