Få opskriften: Bliv kendt for din faglighed på LinkedIn

 

Hvordan gør man det godt som leder, fagperson og menneske på sociale medier - uden at være “kendt” i den traditionelle forstand? Hvad er opskriften?

Når man ser Pia Lauritzen på LinkedIn, ser det ud som om hun har den.

Opskriften for hende er ret enkel:

  1. Vid noget. Pia Lauritzen er PhD, virksomhedsejer og intellektuel. Og forfatter og debattør.

  2. Vær nysgerrig. Pia er altid klar til at blive udfordret, modbevist og hun lytter, på skrift

  3. Forbliv aktiv. Pia poster ofte og svarer på kommentarer og dialog hver dag. Det koster timer, men det betaler sig

Dette blogindlæg er nok det man i traditionel journalistik vil kalde en fluff piece, for det bliver en gennemgang af Pia Lauritzens fortræffeligheder på LinkedIn (og i det hele taget).

Jeg skriver den dog ikke for at være en fedterøv, men fordi der er noget at lære for os, der gerne vil anerkendes for vores faglighed og have en professionel personlig profil på sociale medier.

I bunden af posten er der en video, hvor du kan se og høre mit interview med Pia Lauritzen. Faktisk er hele teksten her blot et oplæg til videoen, hvor du får Pias egen vinkel på, hvad det er der virker.

Det betyder, at det er ok at springe over teksten, og direkte til Pias egne ord. Bare scroll!

Spørgsmålsforsker og metodeudvikler

Jeg mødte Pia, da hun i sin tid blev ansat på Advice A/S som filosof. Siden tog Pia en PhD, udviklede en metode, hun kaldte en stafetanalyse, skrev nogle bøger og gav en TED Talk.

Og så en dag, da hendes stafetanalyse var blevet til virksomheden Qvest (sammen med Marie Mathiesen), opdagede jeg, at der var masser af den Pia jeg huskede på LinkedIn.

Pias post var (og er) ikke kun fagligt interessante i et lille felt af fagnørder, de har bred appel og skaber et bredt engagement fra andre nysgerrige mennesker fra alle dele af verden.
Hendes post får fra ti til flere tusinde reaktioner, og kommentarsporet er ofte en faglig fest. Hun har lidt over 3.500 følgere, og mange af dem er særdeles aktive.

Så, hvad er det hun gør? Hvorfor fungerer det? Og giver det forretning?

Den store samtale om spørgsmål og lederskab

Når man gerne vil blive anerkendt eller indflydelsesrig i sit fagfelt eller sin branche, skal man finde den “store samtale”. Dvs. det emne, der er større en ens egen metier, og som interesserer mange.

Se det som at man skal gå fra at tale om et produkt, en teori, en service eller en virksomhed, til at tale om den støre kontekst det indgår i. Samtaleemnet.

Pia Lauritzen er medejer af en virksomhed, Qvest, der er software der bruges til at undersøge styrker og svagheder i en organisation ift. forandringer. I stedet for at sende et survey ud, hvor ledelsen stiller alle spørgsmålene, lader man kollegerne stille spørgsmål til hinanden og til ledelsen. Den måde og de typer spørgsmål der stilles, siger noget om organisationen.

Så, det store samtaleemne er spørgsmål. Ikke svar. Men de spørgsmål vi stiller, ikke stiller, kunne stille og ville ønske at stille til hinanden, men aldrig får gjort. Og det spørgsmål, der er en knivskarp analyse i sig selv, som i denne post:

 

Pia Lauritzen har også en klumme i Finans, hvor hun med jævne mellemrum sprænger middelstore bomber (fordi det er de, klummer skal). Igen, en naturlig del af den større samtale, som Qvest er en brik i og som Pia har ekspertviden om.

En af mine favoritter (og et ekempel på en middelsvær eksplosion), er denne, om lederen, der er en kold skid:

Bliv (aner)kendt for dit formål

Det Pia gør så godt er, at hun med faglighed og generøsitet, bliver kendt på sociale medier, mere specifikt LinkedIn. Pia Lauritzens profil er et medie for spørgsmål. Et fagblad, om man vil - med både ledere, klummer, reportager og brevkasse.

Der er egentlig ikke så magisk, som man tror. Det kræver høj aktivitet, oprigtig generøsitet og nysgerrighed, og naturligvis noget at dele ud af.

At nå det niveau er også at indrømme, at man vil være kendt. I modellen her, er der tre niveauer for online tilstedeværelse.

tre niveauer.png

Jeg har undervist i den flere gange på kurset “Professionel profil på sociale medier”, og jeg finder at mange har svært ved at se sig selv i toppen af pyramiden, selvom de har rigtig meget fagligt at dele ud af.

Måske skyldes det, at vi opfatter det, at være kendt, med at være politiker eller realitystjerne, og der er der ikke mange der ønsker sig.

Med Pia Lauritzens måde at gøre tingene på, synes jeg at kendt og anerkendt har en anden betydning. Der er et formål. På Pias site står der:

“(…) Hele mit liv har der været spørgsmål, som jeg ikke har vidst, hvad jeg skulle stille op med, men som jeg heller ikke har kunnet slippe af med. Det er, som om de er ude efter mig - spørgsmålene - som om de vil noget med mig.

Så for nogle år siden besluttede jeg mig for at give efter. Spørgsmål er blevet mit levebrød, mit forskningsfelt, de briller, jeg ser på verden igennem. De bygger bro mellem min abstrakte filosofiske forskning og mit konkrete hverdagsliv som menneske og metodeudvikler.“


Så, der er noget Pia Lauritzen vil. Hun vil få os til at se spørgsmålenes betydning og kraft, både i vores daglige liv og i organisationernes arbejde.


Forretningsposts indeholder også en gave

Hvis man gerne vil have sine følgere til at blive hængende, og måske endda blive ambassadører for en, så skal der være en gave. Det er blevet sagt på mange måder, mange gange før. Jeg plejer at bruge et meget simpelt gavebarometer, dog bygget på kriterierne for indhold fra Jonah Bergers bog Contagious.

Gavebarometeret.gif

Man kan bruge modellen til at vurdere sine eksisterende posts - hvor meget gave er der i dem? Giver det følgerne social kapital, når de liker eller kommenterer? Er der noget praktisk de kan bruge, lidt historie fortælling og taler posten måde oven i købet ind i en kontekst, som er relevant lige nu?
Gavebarometeret er ikke en eksakt videnskab, naturligvis, men mere et hjælperedskab til at spørge sig selv: Får mine følgere noget af mig?

Alle Pias posts er generøse og har en gave. De når ret højt op på Gavebarometeret allesammen.
Man får altid noget. En tanke, en indsigt - eller et spørgsmål at tumle med. Og det gælder også de posts, der peger mere direkte på forretningen Qvest.

Min hurtige vurdering er, at cirka hver femte post er en forretningspost - og selv de, indeholder en gave.

Softwaren, som Qvest bygger på, tygger enorme mængder af spørgsmålsdata, og det giver nogle generaliserbare indsigter, som denne om The Monkey Test.


Spørgsmålet betyder lige så meget som svaret

Pias formål med at være på LinkedIn kan du høre mere om nedenfor.
Hun skriver dog i en post, at det er meget simpelt:

Hun synes at hun lykkes på LinkedIn, når hun får folk til at stille spørgsmål eller de får hende til at stille spørgsmål. Så, det handler ikke om svarene - men de spørgsmål, der bliver stillet.

Lad det være en opfordring til at følge hendes profil og lytte til Pia selv her:

Mere om Pia Lauritzen?

Se hendes bøger her >

Besøg Qvest >

Og hvis du virkelig er kommet helt herned uden at besøge hendes LinkedIn profil, så er det på tide at klikke på linket NU >